onsdag 23 september 2015

Lofi Landscapes

Ända från mina gymnasieår spelade jag i ett band som så småningom fick namnet Lofi Landscapes. Namnet var något jag snappade upp i nåt Godspeed You! Black Emperor-sammanhang (som jag minns det) eller nåt sånt, men jag har aldrig hittat det igen. Men det beskrev ganska passande den musiken vi försökte göra.

Från runt 2008 antog Lofi Landscapes en ny form, med en ny medlem och ett nytt sätt att spela ihop. Lofi Landscapes har aldrig varit något band som repat tre gånger i veckan, vi har inte ens haft någonstans att spela. Runt den här tiden kläckte vi idén om att hyra en bygdegård i skogen, vilket det finns mängder av, och bara hänga där en helg och spela musik. Flera bygdegårdar tackade nej, de trodde väl att vi var något knarkande dödsmetallband från hemska staden - men efter lite övertalning hittade vi en bygdegård som sade ja. Enligt brandregler får man nog inte övernatta i en sådan lokal, men de sade inget om det.

Vi hann spela så fyra gånger innan bandet dog likt en ballong som släppt luften. Ingen var direkt intresserad av att fortsätta. Jag har inte haft tillgång till det material som spelades in och jag trodde att det mesta av det var förstört (pga hårddiskkrasch), men det visade sig att de flesta "låtarna" fanns. Så nu finns de att lyssna på, på Soundcloud. Och, allt är inte bra - det är mer låtskisser, men en del tycker jag fortfarande håller.

Här är mina favoriter:

"Hitten" Days Of October, kanske den låt som blev mest lyckad. Titeln kommer helt enkelt av att vi spelade in sista helgen i oktober.


Lofi Landscapes i fullt postrockmode. Flera misstag i den här inspelningen tycker jag har blivit ganska lyckade. Är man uppmärksam kan man notera att en gitarrist har okontakt mellan gitarr och förstärkare. Dessutom låter det som om de båda gitarrerna tävlar om vem som ska höras. Om jag inte minns fel ligger det ganska nära sanningen också.


Låter som bandet Folkvang flera år innan de ens släppt sin skiva! Jag (och flera med mig) har alltid gillat instrumental gitarrock, inte alltid nödvändigtvis surf - men tänk the Spotnicks eller the Ventures. Lägg till lite svenska folkmusiktoner så har du ovanstående låt.


En låt jag helt glömt av att vi spelat. Lyckas ganska bra med målsättningen att para svenska folktoner med gitarrock utan att det blir polska av det.


Till stor del ett resultat av att jag en gång hade med ett maskerad-hästhuvud till spelningen. Så vi började spelade westernmusik? Är förvånad över hur bra denna faktiskt blev.


En gång träffades vi hemma hos en av medlemmarna och åt mat, drack öl och spelade tv-spel. Resultat blev denna omtolkning av Days Of October. Instrumenten som användes är Nintendo DS, tramporgel, elgitarr, leksakssynth, banjo och shaker bestående av en ölburk med ris i.

Ja, det är kanske inte toppkvalitet på låtarna. Men jag gillar det mesta av det och det är fina minnen från Finnebostugan och de helger vi hade där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar