tisdag 12 maj 2015

Fly Bi Nites - Found Love



Försöker komma ikapp Mad Men, tappade serien någonstans där britten hängde sig på kontoret. Han kändes som den sista personen man hade någon som helst sympati för. Men nu är ju serien på väg att sluta och jag vill ju veta hur det slutar.

Så jag tar tillfället i akt att använda mitt Viaplay-konto till något. Under säsong sex åker Roger, Don och Harry till Kalifornien för att kanske landa Sunkist som kund. De går på fest i "the hills", Don knarkar och börjar hallucinera. En låt börjar, Megan dyker upp och leder honom till poolen. Han vaknar av att han håller på att drunkna i poolen, Megan var en hallucination - hon var aldrig där.

Men vad var det där för låt? Jag Shazamar, den föreslår nåt modernt - helt fel. Har jag hört detta förr, tänker jag? Alla de där psych-samlingarna, alla garage-samlingar - jag måste hört detta förr? Eller? Är det Strawberry Alarm Clock? Är det the Seeds? Vad är det?

En googling senare hittar jag låten: Fly Bi Nites - Found Love. SUPER-rare singel som ska ha släppts i 300 exemplar när det gällde. Popsike.com har fyra noteringar på den, med priser från 13.000 till drygt 30.000 kronor. Det intressanta är att "Found Love" dessutom är b-sidan. Och det är en alldeles utmärkt garage-psych-dänga. Har lyssnat på den minst ett par gånger om dagen sen jag hittade den.

Snyggt, Mad Men.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar