måndag 16 mars 2015

Att renovera en CyclePro Grizzly Peak - del 2

Untitled
Ramen är ren från lösa delar och det var dags att testa på att blästra den. Jag hade fått varningar om att detta inte var något man gav sig på som hemmafixare. Det borde jag ha lyssnat på, men nu är jag åtminstone en erfarenhet rikare. Som synes så bet inte sodan eller blästersanden särskilt bra på lacken, trots idoga försök.

Untitled
Smutsigt blev det också.

Untitled
Nästan inget hände när man blåste på med full kraft. Slutsatsen är nog att man bör ha dedikerad blästerutrustning, inte bara en kompressor med lite blästertillbehör. Efter två timmar gav jag upp och gick in och googlade lite alternativ. Det fick bli att lämna in ramen hos professionell lackerare.

Untitled
Under tiden började jag beställa lite saker. Däck och slangar.

Untitled
Lite verktyg, en kedjepiska och en kassettavdragare. Ingen av dessa behöver jag egentligen till detta bygget, då bakhjulet jag fått har så kallad gängad frikrans. Men till våra övriga cyklar behövs dessa så de är ändå bra att ha.

Untitled
På eBay köpte jag bromsklossar.

Untitled
Jag lämnade in ramen på Gusom i Göteborg. Trevligt ställe, omlackeringen kostade 800kr. Dock tog det betydligt längre tid än utlovat, vilket gjort att allting dragit ut på tiden. Här var jag en lunchrast och plockade upp den.

Untitled
Här står ramen i all sin härlighet, i vardagsrummet. Kulören kan närmast liknas vid brittisk "Racing Green". Jag är ganska nöjd med resultatet, de kunde varit lite mer noggranna med maskningen, men nu vet jag åtminstone det.

Untitled
En eftermiddag åkte jag till Biltema och köpte nya växelreglage, ny framväxel, sadelstolpe och lite annat.

Untitled
Trots att detta är en "budget-renovering" blev en del pengar ändå. Men jag ser det som ett sätt att lära sig meka och då får det väl kosta lite. Kommer inte göra en lika omfattande renovering på någon cykel, antagligen. Iallafall inte på en cykel av samma tveksamma kvalitet!

Untitled
Ramen kom upp i mekstället och mekstället kom upp i vardagsrummet. Inte optimalt, men enda stället i huset där det går att få något ljus. Och så smutsigt är det inte i detta momentet.

Untitled
Tyvärr hade gängorna i vevlagerhuset både rost och färg i sig. Detta ledde till att jag drog sönder en detalj till vevlagret och hade stora problem att montera lagret. En ny resa till Biltema och några desperata inlägg på cykelforumet senare var det till sist på plats. En noggrann rensning av gängorna och mycket, mycket fett gjorde susen och nu sitter det där.

Untitled
En ram med bakväxel, vevlager och styrlager på plats. Framöver kommer nog det ta sin tid att få ihop den. Ett nytt styre ligger hos det lokala DHL-ombudet och farsan ska lacka om styrstammen i veckan. Då har jag allt för att slutföra bygget. Men det får bli lite pill då och då nu. Har några fortsatt hektiska veckor framför mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar