onsdag 7 januari 2015

Renovering av en CyclePro Grizzly Peak - del 1

Eftersom jag knappt läser böcker längre, knappt ser på film och inte aktivt letar särskilt mycket ny musik har jag en del fritid över. Men när man tröttnat på halvtaskig tv och har avklarat sina träningspass - vad gör man då? Eftersom E dessutom jobbar 13-timmars pass vissa lördagar är jag en del själv hemma. Och jag har varit sjukt uttråkad. Ett tag funderade jag på om jag inte skulle ta upp stickning, men jag tror att det också skulle bli för tråkigt. Jag är ganska rastlös.

Därför fick jag en kväll för mig att plocka isär min gamla, gamla, slitna mountain bike. Den här fick jag när jag gick i sjätte klass eller så. Och trots att den inte direkt blivit använd sen jag fick moped och sen körkort så har den hängt med. Den stod t o m utanför lägenheten i Göteborg ett tag. Mest blev den blöt och rostade.

Nu är detta en stålram och vad gäller cykelramar så är stål rena evighetsmaterialet. Jag har tittat på cykeln innan, men alltid tänkt att den är för rostig, för sliten för att ta i itu med. Men egentligen var den mest smutsig. Så jag hängde upp den i mekstället och började greja. Untitled
Grizzly Peak är ingen "fin" mountain bike, men den har ju bevisligen hållt i alla dessa år. Jag ser detta mer som en chans att lära mig greja med cyklar. Nu tror jag nog att det blir en färdig cykel i slutet av projektet, men när jag väl hängde upp cykeln var jag inte säker på att det skulle bli mer än skrot. Men då hade jag förhoppningsvis lärt mig något på vägen.

Untitled
Bakhjul och styre lossnade utan större problem. Har nyligen köpt en kedjebrytare, så den fick jag öva på att använda här.

Untitled
Det som tagit mest stryk är bakhjulet. Det behöver bytas ut och så ska det också bli. Via happymtb.org-forumet har jag fått tag på hjul som har 7-delad kassett. Det gör att det blir enklare att hitta eventuella reservdelar i framtiden. Och jag får också fler växlar.

Untitled
Man skulle ju kunna tänka att jag borde rengjort cykeln någon gång, he he. Men det verkar mest om jag tillfört mer olja och smuts med åren. Kommer inte återanvända bakväxeln, utan ska sätta dit en ny.

Untitled
Köpte avdragare för vevparti på Biltema. Vevpartiet är gängat invändigt, så först skruvar man in den svarta delen ordentligt. Sen skruvar du in den andra delen av verktyget, vilket gör att vevpartiet dras av från axeln i vevlagret. Tog ett par försök innan jag fick ordning på det. Har ju stått och rostat i några år, så kanske inte så konstigt.

Untitled
Nästa problem var vevlagret. Detta tog mycket tid och skapade en hel del huvudbry. Här håller jag verktyget mot vevlagret, men fick liksom inte till det. Googlade, youtub:ade en del, men förstod inte riktigt. Det verkade sitta riktigt, riktigt hårt dessutom

@
Jag fick ta med ramen till min far, som har garage - med fler verktyg. Bland annat ett ordentligt skruvstäd. Men det skruvar man fast verktyget i skruvstädet och använder sen själva ramen som hävstång för att lossa det. Efter mycket WD40, många små små knackningar på lagret så lossade det till sist. Bilden visar hur lagret är på väg att skruvas ur.

@
Äntligen ute! Vevlagret var nog helt OK, funktionsmässigt - men ett nytt kostar inte så mycket och nu vet jag hur man tar ut ett trilskande vevlager.


Untitled
Eftersom detta projekt gett mig lite storhetsvansinne är planen att lacka om ramen. Tyvärr har min far ännu inte rätt grejer för detta, men det kommer så småningom. Tills vidare testade vi att blästra rent styrstammen, så att den blev befriad från rost och har en bra yta för att lacka om. Svart, som styrstammen var original skall det bli.


Ramen skall bli grön, har jag tänkt. Den spräckliga 90-talslacken är väl fräck och så, men jag vill lära mig blästra och lacka en cykelram och se resultatet - därav testen. Dessutom är ramen ordentligt rostig och eftersom jag vill att den här cykeln skall hålla även i framtiden så får den ny lack. Något som ovanstående är vad jag tänkt i färgväg. Bilden kommer från The Radavist.

I väntan på ny kompressor i min fars garage står projektet still. Jag vågar inte heller köpa massa delar förrän jag vet att det blir en komplett cykel. Så för några veckor står projektet still. Men jag är grymt sugen på att komma igång och bygga cykel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar