tisdag 9 december 2014

Följ Jacco Gardner på Spotify!


När mitt musiklyssnade går på tomgång och känns som ett oändligt upprepande av låtar och artister jag redan hört, är det bra att det finns källor för ny, spännande musik. Vissa dagar saknar jag dagensskiva.com - forumet där jag ägnade alldeles för mycket tid och ork att diskutera musik och allt annat. Men, en stor fördel med forumet var att så mycket kretsade kring musik och att man hela tiden höll sig på tå för att upptäcka nya saker. Att upptäcka nya saker är liksom inte lika intressant längre, när man inte kan dela det med någon.

Hur som helst, ett av de ställen där jag upptäckt ny (för mig) musik eller återupptäckt saker jag lyssnat på, men glömt av är hos Jacco Gardner. För inte nog med att han släppte en fantastiskt psych-barock-pop-album 2013, som jag också skrev om, han är också en aktiv användare av Spotify.

Mitt tips är att leta upp Jacco Gardner på Spotify och börja följa honom. Hans spellistor är helt fantastiska. Han är kompisen som spelar in blandband åt dig, med musik du aldrig hört - men alltid velat höra. Han är kompisen med den enorma, obskyra skivsamlingen, som gärna delar med sig.

Vi kan ju börja med spellistan "Winter", som trots att den är från förra vintern - passar lika bra nu. Listan hittar ni här. På listan hittar man Dungen, David Bowie, Pentangle, Bo Hansson, Chamaeleon Church (Chevy Chase gamla band!), Donovan och andra godbitar.
Bara en sak som att ha ett talat intro på en spellista, det är PRECIS sånt tänkande jag älskar - sånt som jag gärna gjorde på blandskivor och blandband. Sånt som gör att en skiva eller ett band blir magiskt och blir en alldeles, alldeles egen värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar