onsdag 19 februari 2014

Några tankar om Matmagasinet Vego



Jag blev väldigt glad när jag läste att Sverige skulle få ett helvegetariskt matmagasin. Det har funnits ett tomrum och äntligen fanns det någon som kunde tänka sig att fylla det.

Och visst är det en spännande tidning. Framför allt: ÄNTLIGEN. Visst finns det ibland vego-inslag i andra tidningar, det finns internationella tidningar för vegetarianer - men äntligen en svensk tidning, med svenska produkter, svenska förutsättningar och mått (jag är iallafall inte bekväm med cups och ounces) och vegomat från folk som äter vego. Köttätare som lagar vegetarisk mat brukar ungefär klara av att göra broccolipaj eller en sallad. Kanske fyllda paprikor. Eller ungsrostade grönsaker. Alla dessa är jag ytterst trött på.

Vi börjar med det som är bra. Enkla, tydliga recept, piggt tilltal, fantastiska bilder, ovanligt få efterrätter (kokböcker och tidningar för vegos är annars smockfulla med bakverk och efterrätter, något jag själv är helt ointresserad av), bredd med allt från lite internationellt till raw food (dock bakverk).

Men så finns en del som inte är så bra, som jag ser det. I början av tidningen står det "att äta vego handlar inte om att utesluta, utan om att ersätta". Om man som köttätare börjar med det som utgångspunkt så tror jag man riskerar att bli besviken. Soja-, mandel-, ris- och havremjölk smakar inte som komjölk. Det är inte alls samma sak att ha i kaffet (enda stället jag dricker mjölk). Det är inte äckligt, men man ska inte tro att det är samma sak. Den inställningen genomsyrar en del av recepten också. Det här med att ersätta kött med köttersättning. Majoriteten av receptet innehåller inte detta, men sammantaget med det stora korvtestet så blir det lite mycket. Men det är möjligt att det tilltalar andra, det tilltalar dock inte mig, jag vill hellre lära mig göra fler och annorlunda saker med grönsaker.
Layouten är i grunden bra, men de flesta texterna lämnar en del att önska. Slarvigt, lite som att man stressat ihop ett nummer. Mängden korrfel kan man väl ha överseende med, det är trots allt första numret. Men det behöver bli bättre om man ska ge ett seriöst intryck.
Korvtestet. Ingen av de produkter som testat har jag sett, som bor på landet. Snälla, låt inte denna tidningen bli en storstadsangelägenhet. Nu är inte sojakorv något jag äter särskilt ofta, men även vegetarianer eller veganer är lata ibland. Dock kan jag påpeka att receptet på stekt sojakorv med stuvade makaroner måste vara tidningens mest meningslösa.
Personligen tycker jag inte att det skulle skada att använda mjölkprodukter eller ägg i vissa recept, men jag vet att vissa vegotalibaner inte skulle vilja det. Jag är ingen taliban. Många av produkterna som används i tidningen är helt enkelt inte tillgängliga ute i landet.
Första numret kostade 49kr och en prenumeration kostade 99kr. Nu kostar ett lösnummer 59kr och en prenumeration om tre nummer 149kr. Det är ingen stor sak, men de kunde haft det högre priset från början. I slutet av första numret står det ju faktiskt en prenumeration kostar 99kr, vilket redan är inaktuellt.

Vad jag vill se mer av:
- Mer internationell mat. Tacorecept med sojafärs, stekt sojakorv, stekt sojakött är helt ointressant och jag bläddrar förbi det på en gång.
- Tofu, seitan, tempeh. Hur det smakar, hur man använder det, var man får tag på det.
- Vilda örter, ogräs och "gratis" ätbara saker. Saker vi har runt omkring oss som går att äta, men som vi kanske inte tänker på.
- Kanske en svensk vegoguide? Online?

På det hela taget är jag väldigt glad över tidningen, även om jag låter väldigt negativ i det här inlägget. Det ska bli intressant att följa Vego och se hur tidningen utvecklas och vad det blir av den. Dock tror jag att den behöver material från fler källor och att få komma ut i butikerna, för att hålla i längden. Är du det minsta intresserad av vegetarisk mat tycker jag att du ska teckna en prenumeration på deras hemsida

1 kommentar:

  1. Intressant!

    "stekt sojakorv med stuvade makaroner måste vara tidningens mest meningslösa." - Verkligen! Suck... Jag håller med dig. Inte intresserad av att ersätta i första hand (eller det kan man ju tänka ut själv, som ovan exempel) utan lite nytänk. Ska kolla in den dock!

    SvaraRadera