fredag 8 november 2013

Jakten på Bo Hansson



De första tonerna av "Första vandringen", det första spåret på Bo Hanssons fantastiska musikaliska tolkning av Sagan om Ringen ringer ofta i min öron. När jag går på knastriga grusvägar, bland fuktig mossa och ståtliga granar. Få svenska skivor förkroppsligar den sagolika verklighetsflykt man (jag) så ofta längtar efter.

Därför var det med stor glädje jag upptäcka att SVT:s fantastiska öppna arkiv innefattade dokumentär-filmen "Jakten på Bo Hansson". Och visst är han precis som man hoppats på, han uppfyller bilden åtminstone jag haft - en enslig kuf som sitter i sin stuga och spelar in musik. I alla fall är det så han framställs i dokumentären.

Och nu är ju Bo Hansson död sen några år tillbaka och jag har egentligen inget att tillägga om det, förutom att det är väldigt sorglig och att man ibland kan få känslan av att Hansson var en sån där som inte passade in, med sin verklighetsflykt såväl i musik som i droger. Nåväl, det finns massvis med blogginlägg om avsked till Bo Hansson som vem som helst kan googla sig till och det var inte det jag tänkte ta upp. Utan att jag skulle be er ägna 28 minuter (ja, det har ni tid med) åt ert upptagna liv till att se "Jakten på Bo Hansson" (länk), dokumentären om densamme från 1977.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar