tisdag 15 oktober 2013

Passa på, titta nu!


En tämligen unik fastighet kom nyligen ut till försäljning i vår kommun. Tidigare barnhem, senare specialskola - är detta hus verkligen något i hästväg.


Utropspriset var väldigt lågt satt, 750.000kr - antagligen för att mana till budgivning. Med en yta på 300 kvadratmeter, centralt läge och med stor trädgård är det som gjort för den stora familjen eller ett företag.


Huset är byggt 1896, antagligen som barnhem från början, därav de 12 (!) stora rummen och gigantiska ytorna.


Men så här kommer de inte få se ut länge till.


Jag äter upp en hatt om inte det här köket, i massiv furu och med praktisk planlösning kommer att rivas ut.


Oh, gamla fönster - nej, det är inte energieffektivt, de kommer rivas ut!


Det finns ju ingen gigantisk terass i tryckimpregnerat trä?


Varför ha kvar originalfasaden, när man kan tilläggsisolera?

Budgivningen pågår för tillfället och när jag skriver detta är budet uppe i 1,2 miljoner och kommer nog stiga ytterligare. Vänta på ett inlägg om ett år, när hela huset är förstört.
Jag är ingen expert på byggnadsvård på något sätt - dock är oerhört trött på den typ av kortsiktiga renoveringar som verkar drabba alla hus på landet. Där man utan respekt vare sig för miljö eller estetik förstör vackra hus - ett efter ett. Det här är ett exempel, men jag kommer posta ännu fler - och ett och annat skräckexempel i fortsättningen.

2 kommentarer:

  1. Kan bara instämma, jag blir ledsen varje gång som ett sånt hus blir förstört! Vi har ju ett själva från slutet av 1800-talet, men här slaktar vi ingen inredning i onödan kan jag säga! Byter man golv lägger man plankgolv, vi isolerar med cellulosaisolering, målar med linoljefärg och vårdar våra fönster :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra, jag vet att ni renoverar varsamt och med rätt material! Jag får på något sätt för mig att detta är ganska vanligt i norra delarna av Sverige, men här finns inget motsvarande. Här renoverar 99% med material från lågprisbyggmarknaden, snabbt och dåligt - för att sedan skiljas/sälja huset ett par år senare. Nu kanske byggnadsvård sliter på ett äktenskap också, vad vet jag, men min fördom om renoveringshetsare stämmer allt för ofta.
      Ska snart visa ett riktigt skräckexempel på renovering!

      Radera