tisdag 1 oktober 2013

Bra skivor i år (2013)

Hinner eller orkar sällan skriva ordentligt om musik nu för tiden. Det finns andra som gör det mycket bättre och mycket oftare än jag. Istället för jag hålla mig till att bara tipsa om skivor jag gillat, men det är väl inte så illa det heller? Här kommer en snabbgenomgång med länkar och kommentarer där jag har något att tillägga.



Justin Vernon (Bon Iver) med vänner spelar bredbent soulrock, kan det verkligen bli bra? Ja, jag tycker faktiskt det.

Justin Vernon (Bon Iver) gör melankolisk pop med Collections of Colonies of Bees, kan det verkligen bli bra? Ja, jag tycker det.

En sådan där artist som man givetvis borde ha känt till innan han släppte denna skivan, producerad av Black Keys' Dan Auerbach. Samtidigt får man vara glad för den välförtjänta skjuts Tuareg-musikern Bombino får i och med det samarbetet. Redan i första riffet hör man att Auerbach varit inblandad.

Visst var det kul att indie-Sveriges älsklingar återvände, även om Sagor & Swing bara varit Eric Malmquist + trummis, så känns det som ett band. Och visst känns det som att han hittat rätt med Dungen-trummisen Fredrik Björling? Min enda invändning mot skivan är att jag alltid föredragit de mjuka orgellåtarna (ex. "Landet bortom landet Bortom") framför de synthiga tvspelslåtarna, så jag hade gärna sett mer av den varan.


Fin skivan från en väldigt underskattad singer/songwriter. Hoppas skriva vettig recension snart.



Solig pop med Paul Simon-vibbar. Mycket bra, hoppas på storverk i framtiden. Har potential att bli nya Vampire Weekend/Local Natives.

Inte så elektroniskt som jag trodde det skulle bli, men fortfarande fin-fin power pop, som vanligt från Michael Lerner.

Okej, den kom inte i år - men den blev återutgiven i år - av Kning Disk. Och jag tycker det är värt att skriva om den eftersom jag tycker så mycket om skivan. De som saknar "skogs-temat" i Sagor & Swing (alltså jag) och gärna spisar lite Bo Hansson eller Morricone till vardags kommer hitta hem här. Prima naturromantisk instrumentalrock.

När the Twilight Sad blivit rena metal-bandet får man sätta sitt hopp till denna fina lilla orkester från Skottland.

Inte från i år per se, men utgiven i år. Inspelad under samma period som Groupers debut "Dragging A Dead Deer up a Hill", men inte lika tydlig och melodisk. Ändå oändligt vacker - som vanligt.





Plastig smörindie som låter precis som omslaget ser ut. Bra, dock.

Efterlängtad återkomst från Black Mountain-sångerskan Amber Webber och hennes parhäst, Black Mountain-trummisen Joshua Wells. Mer elektroniskt än tidigare skivor, men väldigt bra. Underskattad skiva.






Gamle Kozelek, ihop med programmerade beats och synthar - kan det verkligen bli bra? Ja, för det mesta blev det ju faktiskt det.


Widowspeak flög under mångas radar med förra skivsläppet, förhoppningsvis är detta skivan som gör att de får en större publik utanför USA.





4 kommentarer:

  1. Spännande, finns en massa här som flugit under min radar. Kan inte lyssna på jobbet, men ska kolla upp en del av det när jag kommer hem. Spontant mest nyfiken på Frightened Rabbit och Folkvang.

    Tycker mycket om Sagor & Swing, men föredrar också de mer mossbeklädda stämningslåtarna framför den hysteriska tv-spelsgaloppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tv-spelsgaloppen var en klockren beskrivning av det jag har svårt för med vissa S&S-låtar!

      Folkvang är jag helt övertygad om att du gillar.

      Radera
  2. Såg förresten att Beachwood Sparks är på gång med nytt här snart. Det ser jag verkligen fram emot. Förra var ju lysande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, trevligt. Ja, förra skivan var mycket fin.

      Radera