torsdag 12 september 2013

Ett oväntat fynd


I kommunen finns relativt många loppisar (och tre antikaffärer, varav kanske en på sin höjd förtjänar namnet), men inte särskilt många av dem är bra. Två av dem tar emot gåvor och tar emot mycket, vilket leder till att de har störst genomströmning av varor. Dock har detta lett till att de sätter högre och högre priser. Ibland kan vissa saker, som konstglas eller finare keramik vara billigare att köpa i en antikaffär än på dessa loppmarknader.

Men bland de andra finns de några riktigt, riktigt usla. En av dem - som är inte bara loppis, utan även en arbetsplats för funktionshindrade har jag aldrig sett något bra på. Nu fyller den givetvis en jättebra funktion och det finns säkert bra saker där, men den är lite för liten och får antagligen för lite gods för att den skall kunna bli bra. Men som sagt, att den finns är fantastiskt - men själva loppisutbudet lämnar en hel del att önska.

Av en händelse gick E och jag där förbi härom dagen och min vana trogen tittade jag givetvis in. Döm om min förvåning om jag såg något bekant - och bra! Jag gick in, kollade om min känsla stämde (skålen stod högt upp på en hylla) och det stämde. Pris? 10kr. En stor Entré-skål, dock med den kanske inte så populära röda färgen. Givetvis köpte jag den.

Velar fram och tillbaka om vi ska behålla den, men som det känns nu så gör vi nog det. Hade en Entré-kopp förut som jag kom över billigt, men som jag sålde på Tradera. Så vi har inga andra delar i serien, men skålen är ju fin och kan ju faktiskt bli användbar.

1 kommentar:

  1. Det var inget dåligt fynd, jag skulle säga precis tvärtom mot vad du säger, att ingen köpt den är för att ingen vet vad det är, eller känner igen den mycket ovanliga färgen! Jag fick hjälp att köpa en sån en gång till en kompis, då jag inte hade cash på loppisen när jag passerade och hittade den. En hjälte som hjälpte mig med andra ord!

    Jag hade gärna haft en sån skål, så om ni inte ska ha kvar den vid ett senare tillfälle så hör gärna av er!

    SvaraRadera