tisdag 24 september 2013

Bukowskis Market - nu ännu sämre!


I dagarna ändrade Bukowskis Market sin design, till en - enligt de själva - "ny fräsch, tilltalande och responsiv design, med föremålet och bilden i huvudrollerna". Numera scrollar auktionerna på oändligt, utan att du behöver byta sida.

Det som har fått stå tillbaka är dock funktionalitet. Men som tur är "de som söker inspiration så kommer vår nya förstasida vara väldigt populär". Det är förstås tänkt att man ska ligga på divanen med sin iPad och ändlöst scrolla genom alla föremål och bli "inspirerad"!

Är det bara jag som tycker att sidan är helt idiotisk? Att bara lägga upp alla tusentals auktioner i ett enda stort flöde tycker jag bidrar en rörighet utan dess like. Inte heller kan man hålla sig till sitt "lokala" auktionshus utan ett antal, inte helt uppenbara klick.
Jag vet inte hur andra gör, men jag tycker sällan att transport av ett föremål är särskilt prisvärt med tanke på att Market trots allt saluför auktionsgods i det lägre segmentet. Till exempel kostar en golvlampa 600kr att frakta från auktionshus till auktionshus - vilket sällan gör det värt mödan och pengarna. Därför finns det ingen anledning för mig att bevaka auktioner i Stockholm, Malmö, Helsingfors och Norrköping. Enklare, tydligare bevakning av respektive auktionshus önskar jag.
I och med denna uppdatering har de också tagit bort möjligheten att bevaka via RSS. Jag skickade en fråga till Bukowskis Market angående detta och fick följande snorkiga svar:
"Hej,

Tack för ditt mail. Det är för få som använder funktionen RSS, vi kommer inte erbjuda den funktionen på hemsidan.

Vänligen följ länken nedan för att se en kort introduktionsfilm om hemsidan och dess nya funktioner. https://www.bukowskismarket.com/en/pages/launch"

Förutom att jag inte är särskilt road, eller förvånad av svaret kan man kanske notera följande. Bara för att inte så många använder RSS, så kanske man istället kan upplysa folk om möjligheten istället för att ta bort funktionen? Tror att många skulle uppskatta att få en daglig sammanställning av nya föremål i samma flöde som de läser bloggar, följer nyheter osv.
Mailskribenten tycker att jag ska se deras introduktionsfilm, som bara visar hur man scrollar (visste jag innan) och hur man ska bli "inspirerad" (vad betyder det ens?).

Till mitt förtret bidrar givetvis att jag skickade en värderingsförfrågan till Bukowskis Market förra veckan och fortfarande inte fått svar. Det, kombinerat med deras snorkiga sätt i samband med tidigare värderingar och i annan kontakt med dem gör att jag hellre säljer via Lauritz. Snabb, trevlig kontakt uppskattar iallafall jag.

2 kommentarer:

  1. Håller helt med dig! Bukowskis markets tidigare hemsida var överlägsen den nya!

    SvaraRadera
  2. Kan bara instämma...dessutom är min erfarenhet av Bukowskis Market, som säljare, inte den bästa heller. Otrevlig och oengagerad personal, som inte verkar ha försått konceptet med att de som lämnar in föremål också är deras kunder, inte enbart de som köper dem...

    SvaraRadera