tisdag 27 augusti 2013

Stor lokal idrottsloppis


I lördags var det stor loppis för en lokal idrottsförening. Loppisen drar massvis med folk och köerna ringlar långa långt innan de öppnar. Jag har varit där tidigare, men är inte särskilt förtjust i beteendet; folk som kastar sig över saker och springer runt. Nåväl, det är framför väldigt billigt på loppisen och ibland har de bra grejer. På grund av att vi var hundvakt i helgen så sov jag nästan ingenting natten till lördag, så jag tänkte att jag lika gärna kunde gå upp tidigt. Tio i sju var jag på plats till loppisen - som öppnade åtta. Jag var helt klart först. Innan det ens fanns parkeringsvakter. Men till slut fick jag hjälp och hittade någonstans att göra av bilen. Det fanns inte ens ett rep uppsatt framför ingång, men när det väl kom dit - då var jag först.
Fördelen med att vara först var att jag såg vad de bar fram för möbler - vilket jag framför allt siktade in mig på. Faktum är att jag såg inte så mycket kul, men nu var jag ju ändå där. 



En sak jag dock såg var tre av dessa "böjträstolar". Ursprunget är väl Thonet eller om det var Kohn som var först. Jag antar att det här är någon slags IKEA eller KF-variant (som jag sett tidigare) från sjuttiotalet. De två andra var i lite risigare skick än denna och eftersom det var ojämnt antal så hade jag inget emot att dela på gruppen. Tveksamt om vi behåller denna, men för en tjuga fick den följa med hem.

Dessa två stolar var det uppenbarligen ingen som ville ha och egentligen går de ju utanför mitt vanliga intresseområde. Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla dem, det känns som någon slags empire-grej, men de känns samtidigt för nya för att vara empire. Jag tyckte de var ganska tjusiga och för en tjuga för paret, så var det ju inget att tveka på. De är dock ganska smutsiga i det skicket de är nu, men de ska väl få en välbehövlig tvätt så småningom.
Jag märker på mig själv att jag dras mer och mer till äldre saker, att man liksom sett sig mätt på det moderna. Det handlar väl också om att det skiktet av moderna möbler jag skulle vilja ha hemma - det har vi helt enkelt inte råd med. Så i maskopi med plånboken dras ögonen till saker som är äldre - och billigare.


Uppenbarligen glömde jag att ta ett kort på soffbordet i jakaranda jag också köpte. Ett "Överste", ritat av Erik Wörtz för IKEA. Bordsbenen ser ni på en av stolarna här ovan, men jag lånade en bild på bordet från Bukowskis Market, som sålt ett likadant bord här.
Utöver dessa saker köpte jag också en matta, i persiskt "mönster". Ingen riktig alltså, men en maskinvävd matta med mönster som skall se persiskt ut. För en tjuga duger den gott som badrumsmatta!
I övrigt var det verkligen mycket skräp på loppisen, både bland möbler och andra saker. Jag tittade inte igenom allt, men det såg var mest skräp. Så, loppisarna blir verkligen sämre. Men kanske är det bättre nästa år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar