tisdag 20 augusti 2013

Att cykla

I våras postade jag ju ett inlägg om att ni skulle köpa saker av mig så att jag skulle få ihop pengar till en cykel. Jag sålde väl inte så särskilt mycket då och var fortfarande osäker på vilken cykel jag skulle skaffa. I inlägget hade jag lagt in en bild på den cykel jag trodde skulle passa bäst - en Merida hybridcykel.


Men så började jag läsa på. Massor.

Forum efter forum, tråd efter tråd, inlägg efter inlägg. Vad ska man ha för cykel egentligen? Om man vill komma i form, se naturen runt omkring sig och samtidigt ha rolig när man gör det? Om man vill att cykeln skall hålla för ganska lång tid framöver? Sen tidigare har jag en gammal Crescent-"racer" från åttio/nittiotalet, vilket var cykeln som gjorde att jag började älska att cykla. Men med rassliga växlar och smala däck så är den inte den mest praktiska cykeln på landet.
Skulle jag då köpa en mountain bike? Nja, jag är inte helsugen på att bara cykla i skogen, jag vill ut på vägarna och susa fram, men samtidigt vill jag inte banga för en grusväg eller en bättre stig.



Skulle jag då köpa en racer? Nja, den skulle möjligtvis klara någon väldigt välskött grusväg - men i längden skulle den inte klara det. Och eftersom vi bor som vi gör, så vill man ju inte bara cykla på asfalt.

Det var då jag upptäckte cyclocross. Jag skulle bara ha råd att köpa EN cykel, annars skulle man givetvis kunna köpa en av varje sort. Cyclocross är en tävlingsform (antagligen ganska smal, hade aldrig hört talas om det innan jag började läsa på) där man cyklar på lätta cyklar (ibland måste man nämligen bära cykeln i tävlingarna), men cyklarna måste klara av enklare terräng och vara robusta i bromsar och ram.


Nästa utmaning var priset - cyclocross är inte billigt. Och med tanke på att det är relativt ovanligt ännu, så är inte begagnatmarknaden lika stor som på till exempel landsvägscyklar eller mountainbikes. Men en begagnad cyclocross är lika billig eller dyr som säg, ett årskort på gym. Och ett årskort på gym funkar bara i ett år, en cykel har du förhoppningsvis längre.

Men med en bevakning av Blocket och lite is i magen (och ett uppskattat lån från mina föräldrar!) fick jag till slut tag på Scott CX Comp för nästan halva nypriset, fast i mycket bra skick. Och sen i maj månad har den verkligen fått bekänna färg. Jag har stegrat träningsmängden och är långt ifrån någon riktig cykelidiot, men blir hela tiden bättre och snabbare. Och cyklingen blir bara roligare och roligare.
Det finns många mer eller mindre trevliga cykelforum därute och jag är inte sugen på registrera mig på något av dem. De är alla fyllda av män som alla är experter och vill "hjälpa" människor genom arrogans och översitteri. Det är inte så roligt. Jag tycker personligen att hela fixie-trenden är ganska fånig, men jag föredrar fixie-folkets syn på cykling. Att det ska vara roligt. Att hitta glädjen i det. Att man ska kunna njuta av omgivningarna. Att man ska kunna stanna och se sig omkring.


Så, om du själv är sugen på en cykel, varför inte fundera på en cyclocross? Det är ett av mina allra bästa köp. Köp ingen cykel med sämre växlar än Shimano Tiagra, köp en cykel som passar dig i storlek och läs inga cykelforum innan du ger dig ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar