måndag 17 juni 2013

Blandad kompott från auktion, loppis och Internet


Vi börjar med en Rörstrand-vas jag hittade på en lokal loppis. Jag var egentligen där i ett annat ärende,  loppisen hade en kristallkaraff för ett tag sedan, men då hade jag inte pengar. Eftersom det här är en loppis med liten eller ingen omsättning, så tänkte jag att den kanske fanns kvar. Det visade sig att de bytt lokaler och därför haft utförsäljning. Nu var utbudet ännu sämre. Och ni vet hur det är, ibland när man kommer till en extremt liten loppis med bara skräp och man känner sig uttittad och tvungen att köpa något. Det här var det enda fina jag hittade på loppisen, så jag köpte den. Ganska fin vas, vet inte riktigt vem som gjort den, då den inte är signerad med mer än Rörstrand. Någon som vet?


Den påminner lite om en glasvas jag sett, men inte kommer ihåg namn och formgivare på nu. Men den har lite samma form, som ett blomblad som liksom öppnar sig.


Jag har länge sneglat på Nagel-ljusstakar och visst är det många som har det i "moderna" miljöer. Dock har de alltid varit alldeles för dyra för mig, särskilt i Sverige. När jag hittade tre moduler med frakt för samma pris som en modul kan kosta i Sverige, på tyska eBay, så tyckte jag att det var värt att slå till. Har inte köpt ljus ännu, men har hittat ett ställe som stöper ljus i olika längder som skall passa just till den här ljusstaken. Det är ju trevligt, eftersom handeln numera bara har kronljus, antikljus och ibland julgransljus. Ingen av dessa passar alltså i Nagel-ljusstakar.


På en lokal loppis hittade en den höga Verona-vasen i bakgrunden, för 40kr. Tyckte det var värt att slå till. Några nagg i botten tyvärr, men det är inget som syns. Intill den står en annan Upsala Ekeby (blå med hänkel), en Gunnar Nylund-vas för Rörstrand och längst fram till höger en Bitossi (antagligen, inte märkt). Bitossi-vasen fick jag köpa efter att jag slagit sönder Es förra vas, som var mer än dubbelt så stor. Pinsamt och dumt. Aldo Londis Bitossi-vaser verkar bli mer och mer populära och stiga alltmer i pris.


Ovanpå boken "Brygg Öl" av Henok Fentie och Karl Grandin - som utgör fantombryggeriet Omnipollo, står den här lilla tennburken. Bara något snubblade över på Tradera och tyckte att den var trevlig. Börjar gilla tenn mer och mer, men tycker det är svårt att hitta tenn i bra skick på loppisar. Knoppen är en kotte, vilket jag tyckte var trevligt. Innehållet är inget märkvärdigt, men den är en perfekt behållare för tändstickor i vardagsrummet.


Till sist i detta inlägget, en golvlampa! Letar nästan konstant efter golvlampor, eftersom det är så nödvändigt och användbart i Sverige - när man har höst åtta månader om året. Men antingen hittar jag inget, eller så blir det alldeles för dyrt för oss. Den här hittade jag dock på Bukowskis Market, jag lade ett ganska lågt bud och med provision och allt blev det runt 700kr, ett fynd tycker jag! Lampan är nog från funkisperioden och elen kommer definitivt att behöva bytas. Skall bara få tag en snygg textilsladd som passar till lampan så ska det nog bli av. Tänkte kanske göra ett inlägg om hur man byter el på gamla lampor, eftersom det nästan är ett måste om man inte vill riskera eldsvåda hemma.

Skärmen på lampan är av plåt och insidan på den är dock lite skadad och repad. Frågan är om man ska måla om insidan vit? Jag tycker att det är okej att den är som den är, men E tycker att den är lite äcklig. Jag vill egentligen ha den i sitt slitna originalskick (men tänker givetvis rengöra den grundligt) men har ändå förståelse för min frus åsikt... Vad tycker ni? Måla eller inte måla?

Lampan är också sådan att ljuskällan är exponerad, vilket gör att man måste använda snygga glödlampor i den. Är ingen lågenergilampe-motståndare, men här skulle det se bedrövligt ut. Ska försöka hitta någon lampa som passar!

2 kommentarer:

  1. Fina fynd!

    Gillade golvlampan! Är också ständigt på jakt efter både golv- men framförallt bordslampor. Omöjligt att hitta fina till vettiga priser!!

    UE-vasen "blå med hänkel" ingår i serien "Bris" av Ingrid Atterberg. Här ser du hela serien komplett:

    http://www.upsalaekeby.blogspot.co.uk/2010/08/komplett-bris.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bris är det ja! Jag orkade inte ta reda på vad den hette, har faktiskt fler delar i serien. Det var E som köpte den första delen (som är med i inlägget här).

      Bra bordslampor är också svårt. Jag vill gärna ha en som inte är skrivbordsmodell, men det är verkligen svårt till ett vettigt pris. Femtiotalslampor för skrivbord ser jag jämt (och har även några jag ändå inte använder). Skulle gärna hitta någon funkislampa för bord också...

      Radera