tisdag 21 maj 2013

Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities (2013)

Jag tror mig ha hyfsad koll på de skivor som släpps, genom att bevaka ett par musikbloggar, Pitchfork och (numer) köpa lösnummer av Sonic (för jag vill inte ha CD:n, annars skulle jag kunna prenumerera). Men denna hade gått mig helt förbi. Så när jag upptäckte härom dagen blev jag väldigt glad.

Jacco Gardner är en tjugofyra årig holländare, som spelat allt på skivan utom trummor - och allt är givetvis inspelat i hans egna studio som givetvis heter "Shadow Shoppe". Givetvis är albumet döpt efter ett kuriosakabinett. Givetvis är det en färgglad skogsbild på omslaget. Fattas bara referenser till Narnia, garderober och lejon. Men det här är ju väldigt charmigt.
Har man, som jag, hårdpluggat sextiotalspsykedelia under ett antal intensiva år (vilket jag nyligen blev påmind om när jag sorterade min vinylsamling, vilka skivor jag har!) så borde det vara precis min kopp te. Och det är det väl, på sätt och vis. För Gardner kanaliserar på ett charmigt sätt Left Banke, Zombies, Millennium och allt annat Curt Boettcher var inblandad i, delar av Beach Boys karriär - ja, hela den där världen som är full av små brittiska och amerikanska skivbolag - hela världen av psych, soft pop, harmonier och cembalos.

Ibland blir det dock lite anonymt. Vem är egentligen Jacco Gardner? Hur låter han? Jag hade nog uppskattat några fler personliga inslag, än att bara kanalisera en svunnen värld. Men eftersom jag ändå ägnar så mycket av min tid åt att drömma över svunna tider jag aldrig varit med om, kan jag väl inte invända egentligen.

Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities finns på Spotify. I samband med detta gjorde jag också en introduktion till psych, åt min vän Eddie. Den är väldigt grundläggande för den som lyssnat på sånt här ett tag, men ni får gärna till den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar