måndag 27 maj 2013

Could I have a Moment?


För tillfället verkar det mesta på IKEA handla om Metod, deras nya modulkök som kommer att revolutionera fula köksrenoveringar av dålig kvalitet. Ut med det gamla som fungerar och in med nya spånskivekök som vi snart kan byta ut igen!

Ovanstående soffa är konstigt nog också en IKEA-produkt, dock inte med lika många år på nacken som tidigare omskrivna "Lord". 1985 ritade Niels Gammelgaard soffan Moment, efter ett besök hos en kundvagnsleverantör. Det verkar vara lite förvirring kring huruvida soffan fick pris för Utmärkt Svensk Form eller inte, enligt IKEA är det tillhörande bordet som fick pris - vissa vill givetvis ha det till att soffan fick priset.

Hur det nu än är med det, är det en oväntat bekväm soffa - även lätt och med avtagbar klädsel. Formgivningen är lika modern nu som för 30 år sedan. Moment har också fått en uppsving och kommer nog i framtiden betraktas ännu mer som en eftertraktad raritet, än vad den redan gör nu.

Jag hittade denna i en Blocket-annons från Kungälv som ingen annan verkade svara på, så när jag hade lite tid över så åkte jag och köpte den. Nu står den, som synes, i vårt vardagsrum. Vad tycker ni - ful eller snygg?

4 kommentarer:

  1. Ful...:)

    Inte riktigt i min smak, men som du skriver så dröjer det nog inte så länge innan den seglar upp som en ny IKEA-klassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Vilken tur då att jag inte tänker behålla den. Moment har nämligen varit med i en del inredningsreportage på sistone och det finns därmed ett sug efter den. Jag gav pinsamt lite för den, så det blir nog en bra affär...

      Radera
    2. Här kommer en longshot, men försöker du fortfarande sälja soffan?

      Radera
    3. Nej, den är såld för länge sen!

      Radera