tisdag 30 april 2013

New York, New York


Det har varit tunt med loppisbesök eller Blocketfynd ett tag. Jag scannar av Blocket nästan varje dag, men hittar sällan något jag vill ha, eftersom jag i princip inte vill ha något. Klart, jag hade inte tackat nej till en Wegner-fåtölj eller fyra Mogensen-stolar - men sånt dyker ändå inte upp där och jag har ändå inga pengar.

Min fru sade till mig härom veckan "du har slutat köpa saker" - och det är faktiskt sant. Jag köper nästan ingenting längre. Vill bara bli av med. Och eventuellt höja kvaliteten på de saker jag har.

Men ibland slår det till. När denna soffa dök upp som "stilren retro-soffa" i flödet av Blocket-bevakningar blev jag alldeles darrig. Den som bevakat auktionsmarknaden de senaste åren vet varför. Det här är soffan "New York", designad av Edward Wormley för Dunbar i USA. Ljungs Industrier tillverkade den på licens för Dux och den ingick i "Bra Bohag", något Alf Svensson var ansvarig för. Därför tillskrevs soffan länge Alf Svensson, även i boken "Möbelråd" gör man det. Men det är alltså inte Svensson, utan Wormley som ligger bakom.

Hela dagen blev en kalabalik och som vanligt vid sådana här affärer uppstår det alltid en viss dramatik. Men till slut stod min far och jag ute på Orust och bar ut detta tunga MONSTER till soffa ur en gammal sommarstuga. Nu står den hos den lokale tapetseraren och väntar på ny stoppning och nytt tyg.

Lyckligtvis tycker jag att soffan är ganska ful, annars hade jag kanske varit frestad att behålla den själv, men nu kommer den efter omklädnad att gå till försäljning. Frågan är bara var? Det känns som att den behöver nå en internationell marknad, vilket gör att det lutar åt Lauritz just nu. Dock har inte de något auktionshus i Göteborg, så då måste jag köra den - långt. Det orkar jag inte. Bukowskis har sålt en New York på auktion för ett par år sedan, men då kommer jag bli fullkomligen skinnad på avgifter och fotoavgifter och katalogavgifter tills alla pengar hamnar hos Bukowskis och inga hos mig. Bukowskis Market finns ju, men känns som en chansning och det är inte säkert att den når rätt publik där.

Några tips?

3 kommentarer:

  1. Vad för slags tyg och färg blev det på soffan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev ett svart ullmix-tyg. Soffan är fortfarande hos tapetseraren. Är du intresserad av att köpa den är det bara att höra av sig.

      Radera
    2. Är ute efter en ny soffa men den här är nog över min budget!

      Radera