onsdag 17 april 2013

Josh Rouse - Happiness Waltz


Hej Josh, det var ett tag sedan. Jag vet inte riktigt vad som hände efter den där magiska kvällen på Pusterviksbaren - det måste varit kring 2003. Det svängde ju något så fruktansvärt om dig och ditt band och svetten rann och det var en riktigt fin kväll. Som jag minns det så träffade du kärleken och flyttade till Spanien. Jag vet inte så mycket om Spanien, men jag tänker mig det som att det är alltid varmt där, åtminstone ljummet - solen skiner för det mesta. Man dricker vin på torget och det springer lösa hundar på gatorna. Man äter tapas och sitter i skuggan av olivträd. Kort sagt, ett ganska behagligt liv.

Jag vet inte hur mycket du minns av Sverige, men det livet känns ganska främmande för oss. Sommaren 2013 är kanske den mest emotsedda sommaren på länge, folk är glåmiga, gråa, torra, vi fryser och alla är trötta och släpar sina ben efter oss. Vi har inte sett solen eller känt av dess värme sen sommaren 2011 - och det var ingen kanonsommar det heller. Kanske är det därför vi är så melankoliska här uppe, vi har många andra bra fördelar - men själva livet i sig är ganska kämpigt här.

Därför nådde inte dina soliga, popiga - ja, gladare skivor fram till mig. Man vill ju inte vara någon dysterkvist, men ett visst mått av melankoli krävs i musiken för att jag skall ta den till mig.

Därför gläder det mig att du bytt tillbaka till din producent som du hade på "1972" och skrivit låtar mer i den andan. Ett avslappnat, akustiskt soulsväng som inte är ren och skär melankoli eller vemod - men ändå innehåller stråk av mörker.

Vi hoppas på en bra sommar i Sverige i år. Med få fästingar och getingar och många soltimmar och ljusa sommarkvällar. Vilken tur då att vi har din senaste skiva, Happiness Waltz som sällskap. Tack så mycket Josh för att vi fick lite stabil vuxenpop inför sommaren, den är jättefin.

Mvh
Daniel

2 kommentarer:

  1. Första bandet/artisten som jag känner igen/känner till av de som du hittills skrivit om :)

    Josh är tillsammans med Ryan Adams och Ed Harcourt nyblivna favoriter efter att min kära fru presenterat mig för dessa. Har dock inte lyssnat på "The happiness waltz" än. Verkar som att det är läge att göra det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är lite medvetet jag skriver om smala grejer. Det finns så många andra som skriver om sådant som är lite bredare.

      Ja, Happiness Waltz är riktigt bra, tror du kommer gilla den!

      Radera