tisdag 12 mars 2013

Stor Irma Yourstone-vas

IMG_3566

Jag besöker de lokala loppisarna mer på rutin än av glädje. Drivor med skräp, några enstaka fina saker med alltför höga prislappar, massor med saker som saknar syfte eller användning - utan kanske aldrig skulle ha tillverkats eller sålts för första gången.

Men ibland hittar jag något, tittar på det, funderar en stund. Och så nej. Inga fler saker. Nästan all vår keramik, majoriteten av vårt porslin och glas är nedpackat. Bort med det.

Idag hittade jag dock den här vasen. Jag såg egentligen inte att det var en Upsala Ekeby, den skriker ju inte ut det direkt. Men jag gillade glasyren, jag gillade den geometriska formen på dekoren i leran och framför allt - jag gillade storleken (ni ser hur stor den står sig mot ett IKEA-glas!). För ett av de misstag jag gjorde i somras när jag köpte så förskräckligt mycket keramik; det var att jag köpte alltför små saker. Många, många små saker ser inte klokt ut. Istället borde jag köpt några få stora vaser, kanske rentav urnor - och låtit det räcka.

Vasen då? Ja, i morse ställde jag tillbaka den. Funderade under dagen. Ångrade mig, åkte tillbaka - och köpte den.

Den är inte från Upsala Ekebys guldålder, som är den mest populära. Och den är kanske inte av den mest namnkunnige konstnären därifrån. Men jag gillar den och den får stanna.

IMG_3567

Men märkningen? Att det är Irma Yourstone som ligger bakom är ju tydligt. Men nummermärkningen? Överstrukna siffror med en tvåa i mitten? Kanske kan Peter på Upsala Ekeby vara till någon hjälp? Eller någon annan?

IMG_3569
En Upsala Ekeby-etikett sitter också kvar. Kanske kan den ge någon vägledning. Jag gillar egentligen inte etiketter på saker och diskar hellre bort dem (ha!), men den här får väl sitta kvar då.

2 kommentarer:

  1. Kände att jag inte kunde låta bli o svara :)

    Din vas är gjord för Nordiska & Svenska Hantverkskedjan 1969. Kolla på www.upsala-ekeby.com så hittar du en bild på en likadan, men mindre vas. Inte helt vanlig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ju inga kommentarer annars, så jag får tvinga fram dem!

      Ah, där var den. Jag hittade den inte i numreringen - men nu förstår jag. Ja, Grödinge Antik verkar ju inte ha min vas. Kanske får sälja min till dem! :)

      Radera