tisdag 5 mars 2013

Skolan i Horna till salu


3
Design bonanza! Från vänster till höger: Bar i jakaranda, Luxusbordslampa, Ägget av Jacobsen, Luxusspeglar, Eamesfåtöljer, och okänd soffa.

Den som läser Elle Interiör (äldre nummer) eller Antikvärlden (senaste numret) har antagligen sett detta hus. Här finns ett reportage i Sydsvenskan också.

En del har ändrats sen dessa reportage dock. Antikvärlden är det mest bildrika reportaget, men det är samma reportage - man har bara använt fler bilder. Men nu är alltså skolan i Horna till salu. Det som jag själv tycker är lite tråkigt är att väggarna målats vita. Vitt är fint, men i reportaget minns jag en tapet med motiv av skepp som nu verkar borta. En panelvägg med hyllor i palisander syns inte heller till. Trapphuset minns jag som svagt grönt, inte vitt. Men varsågoda att frossa i moderna designklassiker. Fler bilder finns att se här.

5
Kring det långa matbordet Savbukke-stolar av Wegner och metallstolar av Bertoia. Notera även barnmöblerna, har jag faktiskt aldrig sett förr! I reportaget var alla fönster fyllda med glas i olika färger, om det finns småbarn i huset kan det ju förklara varför glaset inte längre är framme...

6
Karmstol, troligen dansk - känner inte igen den. I högra hörnet en Luxus-pall, Luxuslampor i taket och en Luxus-spegel på bänken.

8
Mitt favoritrum. Härligt patinerade Y-stolar i ek av Hans Wegner, i bakgrunden Alvar Aalto-skärm. Över matbordet tronar Poul Henningsens "Kogeln" eller Kotten, på svenska. Se programmet om Henningsen i Antikmagasinet på SVT play!
10
Eames RAR i hörnet, en till PH-lampa i taket, Upsala Ekeby i fönstret och så ett skrivbord jag aldrig sett förr. Ser ut att stå en Svanen i skinn bakom det. Bänken är också obekant för mig.

12
Flag Halyard chair av Hans Wegner med de obligatoriska fårskinnen. Två AJ-lampor, en Luxus-pall och så hyllsystemet String Continental, den mest exklusiva och således också den dyraste.

13
Härligt femtiotalskök med takluckor. Gillar det infälld speceriskåpet.

15
Trapphuset.

17
Sonens rum, enligt reportaget jag läset. Bumling golvlampa, fler Savbukkestolar och till vänster skymtar en Eames LCW fram.

18
Marimekko-lakan, teaksäng och två Svanenfåtöljer med ovanlig benställning.

19
Till sist en hörna med Ovaliafåtölj, med inbyggda högtalare i fåtöljen.

Man undrar ju vart familjen tar vägen nu. Hur toppar man att bo i en skola? Var får man plats med alla dessa möbler?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar