söndag 17 februari 2013

Jazzfavoriter: Rashied Ali & Frank Lowe - Duo Exchange


Jag har fått ett uppsving i besökarstatistiken tack vare att jag blivit länkad på Ennui (jag tipsade om en juice i kommentarerna!) och på Porslinsbloggen, en av Sveriges största (?) retrobloggar. Nåväl. "Alla" ni som hittat hit kommer bli bortskrämda nu, om ni lyssnar på detta musiktipset, är jag rädd.

Duo Exchange har jag skrivit om förut, på en äldre, numera nedlagd och borttagen blogg. Men det är en skiva som tåls att komma tillbaka till. Som någon slags introduktion i frijazz eller avantgardistisk jazz är den antagligen ganska värdelös, om man inte har lyssnat på något liknande tidigare - den här skivan är nämligen ganska extrem.
Som man ser av titeln så är det bara två musiker på skivan, trummisen Rashied Ali (trummis för John Coltrane innan Coltranes död) och när denna skiva spelas in så här Ali redan spelat in en liknande skiva, Interstellar Space med John Coltrane på saxofon. Duo Exchange visar på fina soloprestationer från både Lowe och Ali, men allra bäst blir det när de spelar tillsammans. Och visst rymmer skivan en hel del galenskap, på sina två spår på 13 respektive 15 minuter. Ibland är det fullt ställ, ibland lite mer dynamiskt och mer lättillgängligt - men alltid väldigt bra.

Jag minns en spårvagnsresa, på väg in mot stan i fjorton minusgrader - så kallt att E vägrade följa med för att träffa en gemensam kompis. Det här var under den ganska turbulenta tid jag nämnde i mitt första inlägg och jag satt på spårvagnen och lyssnade på Duo Exchange och kände just då att det här, det här är banne mig det bästa jag hört. Numer är jag inte riktigt säker på den saken, men det är fortfarande bra. Det är verkligen ett soundtrack för ett kaotiskt sinne, ett slags frigörande musik. För mig har den här skivan samma förlösande effekt som till exempel bra garagerock, fast ett antal varv mer skruvat.

Duo Exchange kan vara lite knepig att få tag på i fysisk form, man önskar ju att någon entusiast skulle offra sig och släppa den på kvalitativ vinyl - men så är inte fallet ännu. Dock finns den att streama på Spotify. Och kom ihåg, det här är inte jazz för en romantisk middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar