tisdag 22 januari 2013

Saker jag ångrar (lite) att jag sålt

Jag försöker att ha ett ganska osentimentalt förhållande till saker, även om de är fina så är de bara saker - inget mer. Det här gör att vi ofta byter ut möbler som vi har, eftersom jag tycker det är roligt med möbler, vill känna lite på dem, leva med dem och känna efter om de är något att ha och sen kanske säljer dem om vi pengar eller om vi har för mycket grejer. Men ibland blir man efterklok och tänker att det var lite onödigt att sälja vissa saker... Här är tre exempel på saker jag ibland kan ångra att vi sålt.

IMG_3359
708 av Hans J. Wegner för Fritz Hansen. Den här dök upp i en annons från ett dödsbo i en ort i närheten. 50kr ville de ha för stolen. Sitsen var i dåligt skick, men den lokale tapetseraren brukar spara gammalt skinn som han tar bort från möbler, så han hade en bit som passade perfekt. Fotot är på stolen i omklätt skick. Stolen är i bok, vilket inte är något favorit-träslag, men samtidigt är det trevligt med något ljusare än all den här röda teaken vi har. Den var oväntat bekväm och bred och trevlig sits. När jag sålde denna hade jag ingen tanke på att vi skulle flytta till hus och ett tag var det lite väl många stolar, så den såldes ihop med ett sideboard till en man i Partille. Just nu känner jag mest - varför?

IMG_3139
Fyra stolar i oljad teak av Karl-Erik Ekselius för JOC Vetlanda. Dessa hittade jag i en annons där de annonserades som fyra teakstolar. Jag kände dock igen dem och ringde på annonsen och åkte och köpte dem. De var i ganska sorgligt skick, efter att ha stått i en ladugård i ganska många år, men med lite teakolja och nyklädda sitsar blev de så här stiliga! Flätningen var oväntat intakt.
Dessa såldes till en herre i Sthlm, som ordnade med transport och hela faderullan och satte in pengar på kontot till mig - en främling, utan att tveka. I efterhand är det lite synd, för det är fina stolar - i MASSIV teak som kommer hålla en livstid. Förhoppningsvis gör de det i huvudstaden istället för hos oss...

IMG_3087
Till sist: en soffgrupp av Folke Ohlsson för Bodafors jag ringde först på, på Blocket. Egentligen var jag bara ute efter soffbordet eftersom vi redan har en soffa vi är nöjda med. Säljaren ville dock sälja allt tillsammans, vilket jag gick med på. Den hade stått i en sommarstuga sen sjuttiotalet och var i perfekt skick! Vi hade dock inte väntat oss att den skulle vara så extremt skön! Perfekt att ligga och vila i dessutom, eftersom man liksom "rullar" in mot ryggstödet tack vare den lutande sitsen. Men vi bodde i lägenhet och hade verkligen inte plats för den, så vi fick sälja gruppen och behålla bordet. Nu bor vi i hus och hade haft plats för den och känner att det ibland kunde varit skönt med en varsin soffa att ta en tupplur i...

2 kommentarer:

  1. Ja, ibland är man lite snabb med att sälja, då får man trösta sig själv med att det faktiskt bara är saker. Soffgruppen är riktigt snygg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är ju bara grejer. Och så länge man inte säljer något unikt eller ovärderligt så skulle man ju kunna köpa det igen. Fast det får nog vara, har ju nog med grejer som sagt...
      Ja, soffgruppen var både snygg och skön! Oväntat skön!

      Radera