torsdag 31 januari 2013

(Fri)jazzfavoriter, introduktion



I avslutningsscenen av Fight Club (kom igen, ni har alla sett den, det här är ingen spoiler) finns det en mening jag kommer att tänka på i samband med frijazzen. "You met me at a very strange time in my life". För så var det, frijazzen och jag träffades i en väldigt märklig period i mitt liv.

Under en tid då en familjemedlem precis fått ett cancerbesked, en tidigare mycket god vän tagit sitt liv, vi bestämt oss för att lämna staden för att flytta till min hemort, en extrem period i form av arbetsbelastning och övertid - då blev jag och frijazzen vänner.

Och utan att bli alltför privat och gegga ner mig i vad som hände då, så var frijazzen perfekt för mig. För någon som aldrig tyckt att psykedelia varit tillräckligt psykedelisk eller hårdare musik tillräckligt frigörande så blev den också en perfekt brygga mellan min nyvunna kärlek för "internationell" musik, kalla det "världsmusik" om ni vill, psykedelisk rock och hårdare musik. För frijazzen kan vara skonigslöst hård och kaotisk, fullständigt vettlös. Under den här tiden kände jag att här var musik som lät som det kändes i mitt huvud.

Jag är dock ingen expert på frijazz och vill egentligen inte kalla den det, eftersom det inte finns absolut täta skott mellan den och andra riktningar inom jazzen. Och i min roll som okunnig novis vill jag inte skriva "detta är frijazz" och egentligen inte veta riktigt vad jag pratar om. Så i fortsättningen kommer detta avsnitt bara att heta jazzfavoriter - och så får ni, om ni mot all förmodan vågar lyssna på musiken, själva avgöra vad ni tycker om det. För det är mycket kakafonier och skrikande saxofoner inom den här sortens jazz, men mycket annat också. Så jag tycker inte att man ska avfärda allt som oväsen innan man bildat sig en ordentlig uppfattning.

Mitt första jazzinlägg kommer att handla om min absoluta favorit inom genren och en av mina absoluta favoritskivor genom tiderna. Dessutom en av de skivor som blev väldigt viktig under den här perioden som jag nämnde i början av inlägget. Men det blir alltså i nästa inlägg det, som jag ska skriva när jag... eh, hinner.

1 kommentar:

  1. Det här ser jag fram emot att följa. Outforskad mark för min del, men mark jag är nyfiken på att våga mig på att beträda.

    SvaraRadera