torsdag 1 november 2012

Nittsjö? (nej - Nymölle!)

Jag hinner sällan, eller vill sällan gå på loppis nu för tiden. Dels behövs pengarna mer till trivialiteter som mat och pellets att värma huset med, del behöver vi inte fler saker. Men. Någon gång i månaden vill man ju kolla läget på de lokala loppisarna som just nu är i någon slags högsäsons, fritt från sommargäster och semesterfirare.

Och på en lokal loppis hittade jag denna bägare, i deras numera onödigt dyra "antikhörna". I likhet med många andra loppisar som får varor till skänks så tror de att de är en antikhandel och sätter priser därefter. En tråkig trend, som följer den att man numera alltid talar om värde i kronor - inte i vad saken i fråga betyder eller vad man tycker om den.

Men den här bägaren tyckte jag om och först var jag bombsäker på att det var Rörstrand och Gunnar Nylund eller Stålhane. När glasskåpet öppnades för mig och jag vände på pjäsen möttes jag istället av ett N istället för det välbekanta R:et med tre kronor runt.

Så vad är det då? Ja, N:et gör ju att det lutar åt Nittsjö, men jag har aldrig sett något så gracilt och fint i detas produktion, den brukar vara mer grovhuggen. Signaturer.se säger att N.S. kan betyda Nittsjö, men med mina kunskaper i interpunktion säger mig att det står S.N. även om S:et då ser lite felvänt ut. Det är säkert Nittsjö och kanske är det dags att omvärdera Nittsjö-gods, det hade nämligen den lokala loppisen gjort - med tanke på priset!

Bägaren får nu göra sällskap med en Lindberg-ateljéskål, tre Nylundvaser och en Sylvia Leuchovius-vas i grått, på teakbrickan där Koppel-fotogenlampan för tillfället står. Bägaren huserar tändstickor, vilket kan komma väl till pass om man faktiskt vill tända lampan!

EDIT: Tack till UpsalaEkeby-bloggen, som redde ut begreppen. Bägaren står i gott sällskap då det är Gunnar Nylund för Nymölle - INTE Nittsjö!

2 kommentarer:

  1. Tjena!

    Var i era trakter i helgen, men hade tyvärr inte möjlighet o kika förbi er lilla stuga. Kanske kan lyckas en annan gång?!

    Du har helt rätt i din gissning om att det inte står NS. Däremot är det ett G och inte ett S. Gunnar Nylund har gjort vasen för Nymölle Denmark där han verkade 1959 och några år framåt! Grattis till ett tjusigt fynd!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaja, vi bor ju kvar - så det ska väl finnas tid någon gång. Låg dessutom med en gruvlig förkylning i helgen, så det kanske ändå inte hade varit särskilt lämpligt. Nymölle alltså, fina grejer ju! Då gillar jag den ännu mer nu - tack för hjälpen!

      Radera