måndag 22 oktober 2012

Skrivbord av Arne Wahl Iversen

Stockholms auktionsverk har lagt ut katalogen för den Moderna auktionen och givetvis innehåller den en del trevliga saker. Mycket Josef Frank, som för mig är helt ointressant och står för någon slags Östermalmselegans jag har väldigt svårt för. Svensk Tenn-grejer verkar vara väldigt populära i Stockholm, man ser det sällan i södra Sverige, tack och lov. Carl Malmsten känns också som en liknande, urtråkig design som verkar vara avsedd för kafferep.

Hur som helst, den absolut finaste möbeln på auktionen måste ändå vara detta skrivbordet av Arne Wahl Iversen och ett sådant här har jag velat ha sen jag såg det första gången. Utfört i teak, men finns även i jakaranda. Det som är lite roligt är att Arne Wahl Iversen gjorde någon (eller några?) liknande skrivbord som såldes på IKEA, vilket borde betyda att det finns en del i Sverige. Jag har dock aldrig sett några till salu, mer än i riktigt dyra designbutiker.

Oerhört fina detaljer och en mycket praktisk möbel för moderna boendet, till skillnad från många andra skrivborden från tiden som är väldigt stora.
Liknande varianter finns också som sminkbord där skivan kan fällas upp, vilket hade varit ett perfekt utrymme att gömma laptopen i när den inte används.

Utropet ligger på 12-15000kr, vilket känns ganska rimligt, men långt ifrån vad jag någonsin kommer att ha råd med.

Har ni tittat igenom Stockholms Auktionsverks moderna katalog? Hittade ni några favoriter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar