tisdag 2 oktober 2012

Ett rop på hjälp


Idag är jag hemma från jobbet med en förkylning, men efter timmar i soffan, tittande på Babel, läsande senaste Sonic och lekande med mobilen kände jag att jag var tvungen att göra nånting vettigt. Så jag började fotografera saker vi ev skall sälja till en handlare. Vi är trött på alla grejer som är ÖVERALLT och som tar plats och tid och ork. I detta arbetet hittade jag en kartong som ännu var ouppackad sen flytten. Här fanns det färgat glas minsann - ett färgglatt gäng! Är ingen expert på glas, utan har köpt det jag gillat. Men en del vet jag ju - här finns Reijmyre, Boda Åfors, Lindshammar och Ekenäs. Ursäkta den suddiga bilden!


Ett av mina bästa fynd i sommar är den här, har aldrig sett någon som den tidigare, en ljusstake i blått glas. Fantastiskt fin! Den skall givetvis inte säljas. Men jag skulle gärna veta var den kom ifrån så man eventuellt kunde hitta en kompis till den. I bakgrunden ser ni utsikten från vardagsrummet, till vår trädgård.


Efter det nätta arbetet blev jag lite seg, så jag tänkte jag skulle få lite frisk luft. Alltså - hämta posten. Här är huset vi bor i, från postlådan sett. Det hade kommit en avi, en sjutumssingel med Magnolia Electric Co och tidningen Vi i villa, som ni numera får trots att vi inte äger något hus.


Sen hittade jag en låda till med både keramik och mer färgat glas, som jag också packade upp. Nu dök det upp lite allt möjligt, Upsala-Ekeby, Stig Lindberg, Gösta Grähs-sengångare, Gunnar Nylund, Söholm, Alp och en norsk keramik-vas.


Efter det här blev jag ganska matt på mig själv och mitt galna hamstrande av saker jag inte behöver. Så då fick jag sätta mig vid datorn med en kopp mandel-te och lite nötter och författa det här blogginlägget och vänta på medkännande kommentarer från liksinnade galningar.

13 kommentarer:

  1. Läser med ett leende på läpparna ditt senaste inlägg och känner mycket väl igen mig i allt du skriver.
    Jag är precis likadan, köper saker jag gillar som sedan bara står och tar plats och som man sedan inte vet vad man ska göra med.
    Även fast man verkligen gillar det man köper så går det ju verkligen inte att ha allt framme. Jag har också börjat sälja av en hel del saker och så, men tror nog tyvärr att jag kommer att köpa på mig nya saker lika snabbt.
    Är ju tyvärr så när man hela tiden flyttar till större och större boende att man får mer plats och samtidigt mer plats att förvara saker på.
    Det hjälper ju inte att man har en större vinterbonad sommarstuga där man kan förvara saker på också.
    Men såg att det fanns mycket trevligt i era ev. försäljningssaker som jag skulle vilja ha.
    Samlar ju glas,keramik och mycket annat så.
    Vill du så får du gärna kontakta mig via mail så kanske man kan komma överens om något. Såg ju bla. Gösta Grähs djuret som vi snackat om innan.
    Eller om jag köper allt av dig så;)
    Hör gärna av dig så kanske vi kan fixa något!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kontakt med en handlare som ska köpa allt, men tar bilder och listar allt innan jag får besked. Men jag vill inte sälja lite här och där, utan det är ALLT som gäller. Det måste bort!

      Gösta Grähs-djuret har jag dock lagt undan, det kommer lite bilder i ett eget inlägg. Sengångaren är reserverad till dig!

      Radera
    2. Ok, Tack för att du reserverat den till mig, har ju några djur av honom sedan innan så det vore roligt att hitta ytterligare ett djur.

      Blir det inget av med en affär med den där handlaren så får du gärna höra av dig! Kan tänka mig att köpa allt också till ett bra pris så du blir av med allt:)
      Har många bekanta och vänner som jag skulle kunna byta en del med och så.

      Radera
  2. Mandelte låter ju sjukt gott! Var köper man det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sånt här livsstil-te, Kusmi. Sjukt dyrt, men jag köpte fyra små burkar i present till E så man kan testa innan man ruinerar sig på en stor burk.
      Här köpte jag: http://www.bluebox.se/showinfo.asp?id=a02822&method=search

      Finns säkert i tusen affärer i centrala Sthlm också, men bor man på landet så...

      Radera
  3. Jag vet precis hur det är. Jag är så trött på att det ALLTID är oordning här hemma, och vad ska man med allt till? Jag har rensat, städat och sålt i en månad och börjar se ljuset i tunneln, men hur länge kommer det att vara? Suck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att avväga att köpa det man verkligen vill ha och bra grejer man hittar på vägen. Senaste året har jag haft väldigt loppistur dessutom, så det mesta av detta är från ett år tillbaka, bara!

      Radera
  4. Jag älskar vår oordning här hemma :) Nej det gör jag inte....

    Men oavsett så är jag inte redo för det som du nu håller på med. Att skiljas från sakerna. Däremot så är det svårt att inte känna ett enirmt sug efter dina fina vaser i glada färger. Om du nu inte har sålt allt så är jag mer ä'n sugen på att köpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många av sakerna har inte ens stått framme, så då är det inga problem att skiljas från dem. Handlaren jag hade kontakt med var inte intresserad, så nu vet jag faktiskt inte vad jag skall göra...

      Radera
    2. Inte??
      Jag kommer i dagarna att lägga upp en sida på vår blogg med saker som skall säljas. I väntan på att vi kommer iväg på en loppis där vi kan sälja av en del. kanske kan det vara ngt för dig?
      Jag är sugen på de skira vaserna längst ner i höger hörn..

      Radera
  5. Kul att se att det är fler som har grejer :-)

    Jag tycker nog att ni verkar ha begränsat med "skrot" jämfört med mig, men känner igen mig i det faktum att det aldrig blir någon ordning...absurt att man inte får tummen ur och rensar ordentligt...jag brukar stå på en stor loppis varje år, med ca 20-30 banankartonger, säljer på Tradera, har en hylla på loppis och nu senast säljer jag av på FB, via grupper där. Ändå tar det aldrig slut...suck...

    Jag har ju som mål att få till en hyggligt fin samling av vissa grejer, men det är svårt att låta bli att köpa när man ser något nytt man gillar...annars hade nog mitt "samlande" tagit slut snabbt. Jag har däremot börjat rensa strategiskt, att välja ut det jag vill ha kvar och rensa bort resten. Det kommer dock att ta länge om jag inte ska göra mig av med grejer som jag vill ha utan att tänka efter.

    Jag har massor av grejer som jag säljer och byter bort, såg bl.a. (på en annan blogg) att du efterlyste Entré. Jag har en mellanstor skål som jag kan byta bort mot nåt kul, såg några exempel på bilderna med glasvaser. Du kan väl mejla mig (porslinsbloggen @ gmail . com) ifall det är intressant, så sparar jag den till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har antagligen inte lika mycket som du (jag blir lite nervös när jag ser allt du släpar hem från loppis varje vecka! :), men vi har nyss flyttat och då blir grejerna mer påtagligt.

      Jag samlar egentligen inte på något särskilt, från början tänkte jag bara köpa lite keramik jag gillade och sätta lite här och var, lite smakfullt så där. Nu har jag en bänk som är proppfull och då har jag ändå plockat bort det jag inte vill ha kvar.

      Efterlyser och efterlyser, jag samlar in på Entré - men någon mer grej skulle jag gärna ha. Jag ska försöka maila och det kanske blir så att jag får lägga upp en länk på bloggen med alla grejerna som ska bort.
      Det är dock inte allt som är på dessa bilderna som skall bort, men å andra sidan är det andra saker som skall bort som inte syns här!

      Radera
    2. Jag har inte jättemycket i lådor längre, kanske 4-5 lådor, vilket är ett framsteg, liksom det faktum att man kan ställa in i skåpen igen, vilket man inte kunde göra för ett halvår sen. Att gå från det läget till lagom är dock en annan femma :-) Nu har vi stort hus och orenoverat i minst 4 rum som skulle kunna husera fina grejer, därför vill jag inte sälja av innan renoveringen är klar. En fantastisk glasveranda kan ju bli ännu finare med härligt glas exponerat på hyllor i fönstren t.ex. Mitt stora problem blir mängden keramik, jag inser ju att det kommer att bli ett problem att få det snyggt. Förmodligen måste hälften bort så småningom...man känner sig lite kluven...

      Det som jag var intresserad av var två vaser på ena bilden, om du mejlar mig kan jag skicka en bild som visar vilka, då ser du ju om de är bytbara :-)

      Radera