måndag 17 september 2012

På möbelfronten litet (ganska mycket) nytt

IMG_3503

Härom veckan såg jag en annons på en stol jag önskat mig länge men aldrig haft råd med - Poul Volthers "Sunburst Chair" för svenska Gemla (den heter säkert något annat på svenska). Dock hade jag inte pengar heller denna gången. Jag kände igen stilen på annonsen och misstänkte att det var samma person som även annonserade ut en Slaedestol av Børge Mogesen och mailade och frågade om han kunde tänka sig göra ett byte mot min Pernilla i flätat skinn - som jag redan tröttnat på.
Det visade sig vara samma person, men han var inte så sugen på ett byte. Så jag slängde ut Pernilla:n på Blocket i tisdags kväll. Fem minuter hann annonsen vara ute, sen var stolen såld! Sjukt bra. Säljaren jag talat med föreslog ett mycket bra pris och vi avgjorde affär. Så i helgen var jag och hämtade dessa skönheter.

IMG_3501

Mogensenstolen är verkligen i toppskick och mycket skön att sitta i, mycket bekvämare än Pernilla som jag mest fick ont i ryggen av.

IMG_3505

Volther-stolen är oväntat bekväm men behöver en hel del kärlek och omklädsel innan den är i bra skick. En sådan här stol kanske mest är för att titta på än att sitta i, men ändå. Den är faktiskt bekväm! Jag visste inte att sitsen var fjädrad utan trodde att den var solid, som på t ex Arka eller Sibbo - för att jämföra med andra pinnstole-fåtöljer.

IMG_3509

Samma säljare sade i telefon att han hade fler grejer som jag kanske var intresserad av. Det hade han! Ett vackert hem inrett med bara det bästa i dansk och svensk möbeldesign. Bland annat hade han ett bord i jakaranda från Slutarp (aldrig sett förut) som jag fastnade för.

IMG_3510

Har länge velat ha något i jakaranda, men de möbler tenderar ju ofta bli ganska dyra - men det här fick jag för ett mycket bra pris. Han var väldigt kunnig och generös med sin kunskap så jag fick en del andra bra tips på websidor och hur man såpar ek osv. På det hela taget en mycket lyckad affär!

IMG_3511

Någon vecka innan detta vann jag, lite oväntat, en auktion på Bukowskis Market med en stol. Stolen var inte tillskriven någon och det enda som stod i auktionstexten var att den var dansk. Huruvida det skulle vara bekräftade uppgifter vet jag inte, några saker talar för det. 1) Den är i ek av god kvalitet. 2) Bakbenen påminner om stolar som både Kaare Klint, Jacob Kjaer och Ole Wanscher gjort som pekar bakåt, mot engelsk möbelkonst. 3) Den är gedigen och rejäl.
Alla tips om stolens urpsrung tages gärna emot!

IMG_3514

Men - samtidigt saknar den någon som helst märkning, eventuellt finns rester av en skylt under sitsen och jag kan inte spåra den i någon av mina källor. Dessutom har stolen blivit omklädd till fuskskinn med klumpiga möbelspikar som förfular den avsevärt. Stolen var billig, så visst kan jag lägga ut några kronor på den för att snygga till den, men det vore ju fantastiskt att få reda på var den var ifrån.

IMG_3507

På semestern vann jag en Tradera-auktion med denna vägghylla, för småpengar. Den är i ek och enligt säljaren skulle det vara Hans Wegner. Jag är tveksam till den uppgiften eftersom jag inte ser någon märkning på hyllan eller hittar någon likadan. Nu gör faktiskt inte det mig något, jag hade gärna köpt hyllan ändå. Men det hade ju varit kul att veta om det är Wegner eller inte. Det var ju tack vare att säljaren hade skrivit att det var Wegner som den dök upp i mina bevakningar, så på så vis var det ju bra.

IMG_3516

I somras hittade jag också detta runda soffbord för 50kr, i en annons på Blocket. Lite mer åt funkishållet, men jag gillade det. Skivan är lite sliten, men utan hack eller djupa spår - så med lite slippapper och tålamod så det nog bli ett vackert bord återigen. Jag vet inte riktigt vad jag skall ha bordet till, men tyckte att det kunde vara ett trevligt projekt att snygga till det. Än så länge står det i vår hall, i väntan på tid och ork. Bordet har ingen märkning och jag tror inte det är något märkvärdigt, inte helt hundra på vad det är för träslag i fanerat på bordsskivan heller. Benställningen, som också behöver en omgång med slipmaskinen, verkar vara i björk eller kanske alm?

Som ni ser så börjar vi komma lite i ordning efter flytten, ursäkta dock att det är lite stökigt fortfarande, med både kartonger och torkad tvätt i bilderna!

3 kommentarer:

  1. Måste bara få gratulera dig till en mycket lyckad affär. Roligt att kunna sälja något och känna att man fick bra betalt för det man sålde.
    Sedan att kunna köpa något som man mycket hellre vill inreda sitt hem med!
    Måste kännas riktigt roligt förstår jag.
    Ser att du har mycket vackra och fina saker i ert hem. Kommer säkert att bli jättebra när ni väl har inrett klart. Fast klar blir man väl aldrig riktigt:)
    Har du någon härlig och fin keramik eller glas till salu så vet du ju ungefär vad jag söker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo det känns mycket bra!

      Jag kommer att försöka det mesta till en handlare, men jag har inte glömt sengångaren! Har inte hittat den än, den måste ligga i en annan keramiklåda. Som du kanske ser skymtar Stålhane-skålen förbi på en bild, den gröna. Den var inte så stor som jag mindes den, men ganska stor ändå. Tror du har den storleken?

      Radera
    2. Ser inte ut som en storlek jag har så det kan vara av intresse och naturligtvis också sengångaren om du skulle hitta den.
      Kollar efter mer och mer keramik när man är ute på sina rundor, finns så otroligt mycket läckert och fint.
      Behöver inte vara någon känd eller dyrbar designer, bara det är vackert att se på.

      Radera