måndag 3 september 2012

Första vandringen


Igår tog vi en promenad i omgivningarna, i ett försök att hitta en lagom runda att springa. Jag har märkt att det är för krångligt att cykla (byta kläder, pumpa hjul, vädret måste vara perfekt, inte blåsa osv osv) så jag tänkte börja springa istället. Dessutom har vi betydligt längre till Friskis & Svettis nu, där vi tidigare kunde träna två-tre gånger i veckan. Och jag behöver fortfarande hålla igång och gå ner i vikt, så springa får det bli.
Mitt ute i skogen fanns ett fält med solrosor! Alla tittade åt samma håll, sjukt häftigt.


Det ser kanske ut som att vi bor mitt ute i obygden, men närmsta tågstation är två kilometer bort och där finns båda gatukök och café också. Närmsta Willys är en mil bort och vi har egentligen inte särskilt krångligare liv nu än när vi levde tätt inpå grannar och landsväg som störde sömn och livet i allmänhet. Men ändå, att leva i sådana här omgivningar, det får hela flytten att bli mer förståelig - nu fattar man varför det var värt att bära alla de där kartongerna.


Utsikt över vidderna.



Skogspromenader får mig alltid att tänka på Bo Hanssons "Sagan om Ringen" - ett album med instrumentalmusik där Hansson fritt tolkar Tolkiens berättelse i atmosfärisk, drömsk, folkmusikfärgad rock. Fantastisk skiva som alla borde äga.
Jag har visserligen läst Tolkien i min ungdom, men är inte målgruppen för hans böcker - jag varken lajvar eller åker på medeltidsvecka i Visby. Den här musiken är något annat. Psykedelia, jazz, rock, ambient, folkmusik - allt nedkokat med teman ur Sagan om Ringen som låttitlar. Men egentligen är Sagan om Ringen-temat egentligen överflödigt, jag tänker då rakt inte på Mordor och Gandalf när jag lyssnar på detta, snarare på skogsrå:n, dimhöljda berg, svensk granskog och blanka sjöar.
Ska du köpa skivan - för det ska du - så se till att skaffa den svenska vinylutgåvan med det långt snyggare akvarellomslaget, istället för den utländska "Lord of the Rings" (som syns i videon här ovan), som är mycket fulare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar