tisdag 11 september 2012

Det är inte du, det är jag


Den här flytten (och framför allt packning och uppackning av våra saker) har fått mig att sakta komma till insikt. Jag är sjuk. Jag är sjuk, eftersom jag bevakar över 100 sökord på Tradera och Blocket varje dag (plus att jag bevakar Auctionet, Lauritz, Bukowskis Market och några andra auktionssidor också). Sen jag skaffade iPhone har det här eskalerat eftersom jag då hela tiden kan hålla koll på dessa sidor och köpa allt jag vill ha, men inte behöver eller har råd med. Varenda söndagskväll (känd Tradera-tid för avslut + nya annonser på Blocket) är istället för lugn och harmonisk en symfoni av plingande på grund av annonser som strax går ut.
Det här måste få ett slut, åtminstone tillfälligt. Så från och med idag satte mig själv på avgiftning genom att helt enkelt avsluta Tradera-bevakningen via Auktionsbevakning.se, logga ut från mitt Blocket-konto och ta bort alla mina bevakningar på Buwkoskis Market. Lauritz-bevakningarna är ännu kvar, men skall bort.


Vårt hem (numera ett 90 kvadrameter stort hus) är proppfullt med grejor redan första veckorna vi bott där och detta känns givetvis inte riktigt sunt. Samtidigt är det ju kul med fina saker, men det måste sluta likna ett avsnitt av Hoarders hemma hos oss. Det är ingen som behöver möbler, keramik, glas, böcker, mattor i mängder?

4 kommentarer:

  1. Själv hanterar jag samlandet genom att ljuga för mig själv. Jag säger: "Vi behöver den här". Nej, vi har inte behövt en enda av de prylar jag köpt de senaste åren. Jag säger: "Jag ska inte behålla den, jag ska sälja den vidare". Problemet är bara att desto längre en sak ligger hemma hos oss, desto svårare får jag att göra mig av med den. Jag säger: "Men om jag köper den här så gör jag mig av med den där". As if! Bara en massa lögner... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen mönstret... Problemet är ju att det är så jobbigt att sälja saker. Försöker bli av med en massa nu, men jag vill ju bli av med allt på en gång, inte hålla på att pytsa ut några kaffekoppar här och där på Tradera. Hatar dessutom att packa och skicka, så jag tycker aldrig det är värt någon femtiolapp här eller där. Det bästa vore om någon kunde köpa allt på en gång!

      Radera
  2. Första steget är ju alltid att erkänna sig beroende :) Kämpa på!

    Jag är inte där än. Förnekelse funkar ännu för mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju ändå ett mål med din samling. Vi (jag) har bara random prylar av alla de slag, utan något meningsfullt användningsområde eller syfte. Mailar några handlare nu och erbjuder dem att köpa hela rasket på en gång, vore otroligt befriande.

      Radera