torsdag 9 augusti 2012

Utflykt till Helsingborg


I måndags hade Smhi (och Es morfar!) förutspått dåligt väder, så då tänkte vi passa på att göra en utflykt. Stugan är trevlig, men den gör sig bäst vid fint väder, då trädgården egentligen blir mer av en förlängning av stugan, så att man kan vistas utomhus.
På måndagar har Sweden Antique utanför Helsingborg dessutom öppet och det är ett ställe jag länge velat besöka. Jag anade att priserna inte var inom vår budget, men tyckte ändå det kunde vara värt ett besök. Man kan ju alltid titta. Och på sådana här ställen kan man alltid passa på att provsitta vissa sittmöbler som man kanske tror man vill ha, men om man provsitter dem är bedrövligt obekväma. Så tänker jag i alla fall! Tidigare under semestern har jag provsuttit Mogensens Spanska Stolen och vet nu att den är bekväm och att jag fortfarande vill ha den. På Sweden Antique passade jag på att provsitta Gunnar Myrstrands fåtöljer för Källemo och vet nu att de faktiskt är bekväma och mycket mindre än jag trott.


De hade fyra exemplar av min drömstol, J-39 (även de av Börge Mogensen) eller "folkestole" eller ibland omnämnd som "shakerstole" på grund av dess influenser från shakerrörelsens enkla möbler. Tyvärr var dessa utförda i bok och jag letar efter dem i ek med alldeles lagom slitage. Ingen brådska dock, de blev väldigt populära i Danmark och tillverkas och säljs fortfarande. Dessutom vill jag bara ha ett par, när de säljs i större kvantiteter brukar de alltid bli dyrare.


Pinnstolar fanns det i massor för den som gillar det. Nu ser jag en J-39 bland alla pinnstolar också, det såg jag faktiskt inte på plats. Den kanske var i ek? Ser ut som bok så här på skärmen iallafall.


Mer retro, högt och lågt. Mest stolar, bord, sideboards och hyllor. Men några soffor och andra möbler också, som synes.


Det här sideboardet i jakaranda hade jag gärna tagit med hem, men jag vågade inte ens fråga om priset. Inget var prismärkt, men verkade ha någon slags kod som betydde något pris? Lite jobbigt, med tanke på att de hade så pass mycket saker och man inte vill fråga om priset på hundra saker hela tiden.
Men jag får säga att de var väldigt trevliga och hade bra service på Sweden Antique, även om man - som vi - köpte något relativt billigt.


De tidigare bilderna var från deras ENORMA möbellager, med (enligt deras hemsida) någonstans mellan 1500-2000 retro-artiklar i lager. De har även mer antika grejer, för de som gillar det. Jag gör det, men E är inte lika förtjust. Vid sidan av lagret har de en butik inrymd i en gammal skola, där de mer exklusiva grejerna är, både inom retro och antikt. Där var det väldigt fint och där fanns bland annat detta Ib Kofod-Larsen-sideboardet i jakaranda. 36000kr kostade det, om jag inte minns fel. I vänstra hörnet skymtar även en Nanna Ditzel-fåtölj. I samma hus fanns en Ägget av Arne Jacobsen, Barcelona-fåtöljer av Mies Van der Rohe (äkta, för en gångs skull kan man tänka) blandat med mer antika, exklusiva saker.



Efter allt vandrande och tittande i butiken var vi gruvligt hungriga. Jag har hängt en del i Helsingbord tidigare, men kände väl inte till något särskilt ställe. Men så kom jag på att jag läst någonstans att det fanns en vegetarisk restaurang i Helsingborg. Och eftersom vi oftast föredrar vegetarisk mat lät det som en utmärkt idé. Tyvärr missade vi precis lunchen, men de hade några rätter från menyn som man kunde beställa. Båda fastnade för Dagens Raw Food som bestod av sallad, morötter, fikon, cashewnötter, paprika och groddar med kardemummapäron till. Mycket gott! Restaurangen heter Vegeriet och är man nyfiken på att äta mer raw food finns det även restaurang i Köpenhamn som heter 42 Raw, där vi också ätit.


Efter maten skulle vi åka hem, men jag ville bara kolla ifall Retro Modern Design i Helsingborg var öppet. Jag misstänkte att det inte skulle vara det och det var det inte heller. Men vi tittade i alla fall in i skyltfönstret!


Retro Modern Design måste ha ett av Sveriges största sortiment inom möbler av den här typen. Butiken var visserligen proppfull, men det finns inte en chans att den rymmer allt det som finns på deras fullmatade hemsida!


Vad köpte vi då på Sweden Antique? Hade vi verkligen råd med något? Ja och jag trodde aldrig att vi skulle ha det. Jag trodde heller aldrig att jag skulle ramla över en Krobo-bänk för ett rimligt pris. Särskilt inte efter att ha missat en i teak i vintras för 300kr på Blocket. "Krobo" som bänken kallas designades av Torbjörn Afdal och är ett stycke norsk design.


Det här exemplaret är i ek och eftersom ek är lite av ett favoritträslag för mig (hellre än teak, faktiskt) så passade det mig utmärkt. Bänken är av den korta modellen, 150cm och tyvärr har någon varit för ivrig med en slipmaskin på ovansidan, men det såg jag först nu när vi bar ut den i solskenet för fotografering. Således inget som kommer att störa sen när det står stengodsvaser eller vinylspelare eller vad som kan tänkas hamna på den. 800kr är i övre skiktet av vad vi ger för något, men det var vad den kostade!

3 kommentarer:

  1. Riktigt läckert! Kan tänka mig att det kommer att blir supersnyggt fullt med keramik och annat vackert på.

    Ska nog också se om jag kan hitta något liknande. Skulle vara ett jättebra ställe att placera ut sina godbitar på:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju flera fina bänkar att hålla utkik efter. Krobo finns ju i olika längder och träslag och sen finns det Tokyo-bänken som Yngvar Sandström gjorde för NK. Aksel Kjersgaard har gjort några, även Bruno Mathsson och Carl Malmsten. Så nog finns det mycket att välja på!

      Radera
  2. Så mye kult!

    Torbjørn Afdal er bestefaren min jo, jeg bor faktisk i et hus han har tegnet :) Har kjøpt meg en Krobo-benk selv, de går for minst 1500 kr i Norge, avhengig av lengde og tresort. Jeg ønsker meg veldig hans Broadway-stoler. men de jeg har funnet er foreløpig litt dyre for meg. Kult at du liker hans design!

    http://scandinavianretreat.blogspot.no/

    SvaraRadera