söndag 5 augusti 2012

Semesterfynd

Sist av alla i Sverige känns det som, har även vi gått på semester. Lata dagar tillbringas i stugan på västkusten. Allt hade varit perfekt om jag inte dragit på mig en envis förkylning.


Egentligen hade jag inte tänkt gå på loppis, vädret var alldeles för fint - men efter ett besviket besök i en antikaffär kunde jag inte låta bli att åka till IS Halmias loppis i Halmstad.


Loppisen har varit ganska tråkig, men nu får jag säga att den ryckt upp sig ordentligt. Mycket grejer, hyfsad ordning och humana priser. Jag kom därifrån med inte mindre än fyra vaser. Ett blått krus som förefaller vara italienskt, två blå vaser från Höganäs som av stämpeln att döma är tillverkade mellan 1956 och 1967. Den sista bruna tyckte mig ana en bleknad Rörstrand-stämpel på i loppisens skumma sken. Men nu ser jag ingenting. Av stilen att döma ser det kanske mer ut som Nittsjö, om man ska vara ärlig.


Allra helst hade man givetvis tagit med sig denna skönhet hem, från Upsala Ekeby, designad av Mari Simulsson. Fossil heter serien och brukar bli ganska dyr. Men tyvärr tillhör den stugan, som inte är vår. Kanske kan vi fjäska lite med Es mormor...


På loppisen hittade jag också en ryamatta utan prislapp. Jag frågade och fick den för en femtilapp. Så nu hänger den på tork efter en välbehövlig tvätt! Är inte så förtjust i rya på golvet, men man kan ju hänga upp den på väggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar