onsdag 29 augusti 2012

Kulturkonsumtion vecka 35

Jag kan inte påstå att jag känner mig djupt engagerad i kulturen för tillfället, med alla böcker och skivor nedpackade i kartonger och med en trasig vinylspelare. Men för all del, följande kan jag ändå nämna.

Tennis - Young & Old
Skivan kom redan i februari, men den kom liksom så hastigt inpå Cape Dory (som visserligen kom i januari 2011, men jag hittade den senare än så) att jag glömde av den. Dumt, visade det sig. Den är långt bättre än föregångaren, med sin välproducerade poppighet och Alaina Moores girl group-röst.

Jonathan Franzen - Tillrättalägganden
Läste möjligtvis romanerna i fel ordning, eftersom jag läste Freedom i våras - på engelska, men denna på svenska. Nåväl, jag tyckte att boken var välskriven och allt sånt, men är lite trött samtidsromanens självömkande för medelklassen och dess fullkomligt besatta förhållande till sex. Tröttsamt. Den får 3 Gudrun Sjödén-klädda bibliotekarier av 5 möjliga.

Will Oldham & Alan Licht - Will Oldham on Bonnie 'Prince' Billy
Den här boken har jag köpt, precis nu. Så jag vet inget om den, förutom att det verkar vara en slags intervjubok där Will Oldham intervjuar sig själv, typ. Eller? Jag var nyfiken och boken var billig, så jag köpte den. Lite sugen på Bill Callahans bok "Letter To Emma Bowl Cut", men vet inget om den. Är den bra? Är det en roman? Har Niklas läst?

I övrigt händer det inte så mycket i vårt liv förutom det nödvändiga. Ett stilla uppackande av kartonger, kan vi kalla det.

4 kommentarer:

  1. Oj, Will Oldham-boken vill man ju läsa! Ja, jag har läst "Letters To Emma Bowlcut", och jag gillade den. En märklig liten historia. Det är en serie brev som berättaren skriver till Emma, som han träffat som hastigast på en fest. Man får bara ta del av hans del av korrespondensen, men genom breven får man inblick i hans lätt förvirrade liv. Den förmedlar lite samma känsla som Bill Callahan förmedlar i sin musik. Melankoli, förvirring, ett lätt obehag, något lite stukat och skevt. En roman man läser mer för stämningen än för handlingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se till att skaffa Letter To Emma Bowlcut då. Jag gillar böcker som består av brev, dock inte artiklar i tidningar - där det känns som om de som korresponderar vill överträffa sig själva i något som passar på kultursidorna.
      För övrigt har Oldham släppt inte mindre än tre skivor i år, om jag fattat det rätt. Det är banne mig helt omöjligt att hålla jämna steg med hans karriär.

      Radera
  2. Ja, det kan bli lite pinsamt när man läser det i tidningen. Det där otvungna som man ändå vill att brevväxlingen ska kunna förmedla saknas oftast helt. Åtminstone så länge brevskrivarna är medvetna om att det kommer att publiceras.

    Har helt gett upp att försöka hålla mig ajour med Oldham. Plockar upp en skiva då och då, lyssnar och njuter, men har varken tiden, energin eller medlen till att skaffa allt nytt han spottar ur sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl generellt ganska hög kvalitet på Oldhams grejer, men jag orkar inte längre.

      Köpte Letters To Emma Bowlcut på Amazon nu, så vi får se när den kommer.

      Radera