onsdag 25 juli 2012

En trio i brunt


Egentligen borde väl inlägget heta "en kvintett i brunt", men ni får nöja er med tre föremål. Det var nämligen inte mindre än fem föremål jag sprang på idag. Men låt mig ta det från början.

Idag är det ju löning och sådan brukar alltid elda på det allestädes närvarande behovet att gå på loppis. Para det med solsken, en närhet till annalkande semester och lite stiltje den sista timmen på jobbet.

Jag gick alltså "lite tidigare".

Min plan var att besöka en lokal antikaffär, där jag tidigare gjort flera bra fynd nyligen, eftersom jag misstänkte att det fanns en del intressant kvar som jag inte prioriterade vid mina tre tidigare besök. De fynden får vänta tills de kommit upp ur flyttlådorna, men det var fina fynd!


Väl där hittade jag den ljusa vasen (i mitten) som jag hållt i tre gånger innan. Nu slog jag till. Gunnar Andersson, för Höganäs. 80kr fattigare, men en äldre prislapp vittnar om att den någonstans, någon gång kostar 280kr.

På väg till nämnda affär såg jag en ny loppis-skylt, så jag tog ut lite kontanter i den lokala lanthandeln och åkte dit. Inga fantastiska grejer, men en rutig pläd för 15kr och en Koka brun-skål (alltså ytterligare två bruna föremål). Vi har den kaffeservisen undanstoppad nånstans, så den passar bra ihop med den. 20kr var priset.


Därnäst stannade jag till vid ett ställe jag bara varit vid två gånger tidigare, en gång per sommar. Tidigare har det mest varit skräp, men nu hade de skärpt till sig. Så det fick bli en Upsala Ekeby-vas (till vänster) av Mari Simulsson och, som grädde på moset med tanke på mitt förra inlägg - en till dansk! Johgus Bornholm lyder namnet på fabriken, även den en gång belägen på ja, Bornholm.

Nu är det en arbetsdag kvar, sen är det äntligen, äntligen - semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar