måndag 23 juli 2012

En dansk (Bornholmsk) skönhet


Något som är sorgligt bortglömt och undervärderat i Sverige är dansk keramik. Konstigt egentligen, eftersom dansk design i övrigt oftare är dyrare här än i Danmark.
Jag har själv köpt en del Søholm och Knabstrup på sistone för nästan inga pengar alls. Nu ligger de dock i flyttlådor, så för tillfället kan jag inte visa upp dem. Men idag åkte jag förbi en lokal (ganska dålig) loppis och tänkte på den här vasen som har stått där länge. Av en händelse hade jag lite pengar på fickan.


Michael Andersen & Son berättar signaturer.se för mig.
Trodde först det var Søholm, men de tre fiskarna i skölden står för ovanstående keramikfabrik, som (fortfarande) ligger på vackra ön Bornholm.


Om du har någon dansk keramik som du vill göra dig av med, så lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar